Zgodovina kluba

scan-vrtnica

 Leta 1948 je bilo v komaj rojenem mestu ustanovljeno Fotoamatersko društvo Nova Gorica. Osem let kasneje mu je Zveza foto in kino amaterjev Jugoslavije, takrat se je že imenoval Foto kino klub Nova Gorica, podelila diplomo za večletno uspešno delo. Burno in nepregledno dogajanje v nastajajočem mestu je botrovalo, da je bil z istim imenom ponovno ustanovljen leta 1968. Ime je zdržalo do leta 1998, ko se je dokončno poslovil od filmske dejavnosti in postal sedanji Foto klub Nova Gorica. Ponovnega rojstva si ne moremo predstavljati brez neutrudnega Milenka Pegana ter širine in daljnovidnosti Zveze kulturnih organizacij Nova Gorica. Leta 1969 je klub organiziral prvo razstavo Dia Primorska, ki je dolga leta povezovala slovenske fotografe z obeh strani meje in mnogim omogočila prve korake v svet izrazne fotografije. Dia Primorska živi naprej, čeprav mejnih prehodov ni več in čeprav projekcijske razstave izvajamo v elektronski obliki. Prirejena ni bila samo leta 1973, ker ni uspel poizkus, da bi se organizatorji izmenjavali. Največ zaslug za njeno trdoživost ima ustanovni član kluba Marko Mladovan. V letih 1970-80 je klub bienalno organiziral prvih šest republiških razstav barvnih diapozitivov, kar mu daje pionirsko vlogo pri razvoju slovenske izrazne barvne fotografije. Skupno je bilo v Novi Gorici 12 tovrstnih razstav. Leta 1975 je Pilonova galerija Ajdovščina na pobudo kluba začela trienale jugoslovanske fotografije. Izvirna in kot se je, kasneje pokazalo vizionarska je bila razstava Gorica in Nova Gorica, podobe dveh mest, ki jo je skupaj s fotoklubi v sosednji Italiji priredil leta 1977. V letih 1973-91 je klub bienalno organiziral deset razstav diapozitivov in v obdobju 1975-91 devet razstav fotografije v jugoslovanskem merilu. Poleg številnih razstav, prenesenih iz drugih fotografskih središč je klub priredil štiri pregledne razstave slovenske fotografije (23., 29., 3o. in 45.). Leta 1983 je na jugoslovanskem pokalu maršala Tita osvojil prvo in leta 1991 drugo mesto. Obakrat s kolekcijo barvnih fotografij. Posebej velja poudariti, da je bil po zaslugi novogoriškega kluba pokal maršala Tita prvič v zgodovini osvojen z barvno kolekcijo. Z mentorjema Milenkom Peganom in Rafaelom Podobnikom je pomagal pri ustanovitvi in zorenju znanega slovenskega zamejskega fotokluba Skupina 75. Rafael Podobnik je Fotografsko skupino Planinskega društva Tolmin pripeljal od ustanovitve leta 2008 do vključitve v Fotografsko zvezo Slovenije leta 2013. Ob osamosvojitvi Slovenije je klub po treh neuspelih poizkusih drugih pobudnikov leta 1991 izpeljal ustanovitev Fotografske zveze Slovenije in pod vodstvom ustanovnega predsednika Rafaela Podobnika v letih 1991-96 gostil njen sedež. Ob gradnji zbiralnika črpalne hidroelektrarne Avče na Kanalskem Vrhu je klub pod idejnim vodstvom Dušana Miške leta 2009 postavil sodobno zasnovano razstavo barvne fotografije Nebesni atelje. Po osamosvojitvi Slovenije vsako leto vključno od 1992 priredi razstavo papirne fotografije v državnem merilu in v obmejnem prostoru razstavo projekcijske fotografije Dia Primorska. Leta 2013 se je klub prvič preizkusil v organizaciji razstave pod pokroviteljstvom Mednarodne zveze za fotografsko umetnost. Pet klubov iz Srbije, Slovenije, Bosne in Hercegovine, Makedonije in Bolgarije je organiziralo krožno razstavo Ekološka resnica 2013. Vsebovala je tri oddelke: Zemlja trpi, Narava in Prosta tema.

Foto klub Nova Gorica odlikuje neprekinjeno delovanje. V nobenem obdobju ni zastal in v nobenem obdobju ni bil brez prodornih razstavljavcev, ki so nizali uspehe v državnem in svetovnem merilu. Presenetljiv je podatek, da je jubilejno leto 2013 dočakal z 8 kandidati za mojstra fotografije in 8 mojstri fotografije, kar znaša točno tretjino najvišjih slovenskih razstavljalskih nazivov. Čeprav so se nekateri odselili ali počivajo, so vsi upoštevani osvojili laskave nazive v Foto klubu Nova Gorica. Upravičeno govorimo o elitnem fotografskem društvu. Recept za uspeh je samo na videz preprost. Pogojen je z nesebičnim medsebojnim prenašanjem znanja, kar omogoča hitro zorenje novincev. Med klubskimi mojstri pa mora biti vedno kakšen, ki ob kompozicijski urejenosti, lepoti, sporočilnosti, izvirnosti, nenavadnosti prisega na umetniško moč.

      Rafael Podobnik,  EFIAP/g                                                                                                                                V Novi Gorici, 25. 6. 2013